- Komerční sdělení -finance
DomůPro mužeNová‘ Lada Granta vrací Rusko do pravěku! Stávkovala už v rukou Putina

Nová‘ Lada Granta vrací Rusko do pravěku! Stávkovala už v rukou Putina

Toto je nejočekávanější ruská automobilová novinka! Auto, které má v rodném listě rok 2011, základy z roku 2004 a v jeho výbavě nebude ani to, co doposud! Když ji zkoušel Putin, nenastartovala a nešel otevřít kufr.

Ruský automobilový průmysl je po odchodu západních partnerů, který byl reakcí na ruskou agresi vůči Ukrajině, zejména Renaultu, Volkswagenu, Mercedesu-Benz či BMW, doslova na kolenou. Stojí většina ruských továren, včetně té největší – AvtoVazu, který produkoval známé Lady. V Togliatti se však již dříve dali slyšet, že připravují specifické modely, které si vystačí bez zahraničních součástek, spadajících pod protiruské sankce. Novinky měly být představeny už v květnu, ale nestalo se. Teprve nyní ruská agentura AutoStat přinesla informaci o tom, co mohou Rusové očekávat. A je to opravdu bída.

Nejočekávanější ruskou novinkou je totiž Lada Granta! Auto, které AvtoVaz představil v roce 2011 a které má základy ještě ve starší Ladě Kalina z roku 2004. Granta tehdy nahradila hned několik obstarečných modelů včetně samotné Kaliny, Samary a socialistických modelů 2104 až 2107. V té době šlo o pokrok, ostatně Granta se rodila už ve spolupráci s Renaultem, ale v současnosti jde o beznadějně zastaralý model. A co je horší, „antisankční“ Granta bude chudší než ty, které měli ruští zákazníci dosud k dispozici. AvtoStat uvádí, že k dispozici budou dvě úrovně výbavy.

Jak Putin zkoušel Grantu
S Ladou Granta se pojí vtipná historka. Když ji představitelé AvtoVaz-u v roce 2011 představili, osobně se akce zúčastnil Vladimir Putin, aby si novinku vyzkoušel. Dopadlo to skutečným fiaskem. Nejprve nešel otevřít kufr a následně nechtěla Granta nastartovat. To bylo ještě před příchodem prvního zahraničního šéfa, Švéda Bo Anderssona, který začal dělat v Togliatti velké řády. Nyní se AvtoVaz ocitá opět výlučně v ruských rukou, což nevěstí nic dobrého.

Ani jedna z nich nedostane protiblokovací brzdový sytém ABS, systém nouzového volání ERA-Glonass, který je ruskou verzí evropského systému e-Call, ani jediný airbag. Vyšší úroveň bude bohatší jen o posilovač řízení a elektrické ovládání oken. To jsou specifikace jako ze začátku devadesátých let. Platí to io emisích. Z motoru totiž zmizí systémy zajišťující emisní normu Euro 5. Jakou normu bude z hlediska emisí plnit čtyřválec o objemu 1,6 litru, ale nevíme. Euro 1, Euro 2? Překážet to nemá, protože ruské úřady z upravily i předpisy, aby bylo vůbec možné taková auta z doby kamenné homologizovat a schválit pro silniční provoz.

Doposud měla Granta alespoň airbag a ABS. S tím… Foto: Lada
Doposud měla Granta alespoň airbag a ABS. S tím je ale konec.
Jak informuje deník Vedomosti, „novinka“ by měla být k dispozici v polovině června. Může ale jít o zbožné přání. Nejprve bude muset AvtoVaz vyřešit zásobování potřebnými komponenty z alternativních zdrojů, například z Číny. Takto se mají postupně dostat do výroby i další staré modely Lady, například Niva, přinejlepším Vesta nebo Xray. Kromě toho plánuje AvtoVaz vyrábět v Togliatti s logem Lady i bývalé modely Renaultu – Duster a Sandero, které dříve scházely z linek moskevského závodu francouzské automobilky. Tam se má zase obnovit po více než dvou dekádách výroba vozů Moskvič na bázi čínských aut.

Ceny „nové“ Granty ještě oznámeny nebyly. Otázkou však zůstává, zda budou mít Rusové o taková auta vůbec zájem. Je to totiž skutečný návrat do minulosti. I ruští zákazníci si zvykli na modernější techniku. Nyní však dostanou auta, která znala před desetiletími. Vždyť i dosud vyráběná nejlevnější Granta za 727 900 rublů byla vybavena alespoň jedním airbagem, ABS a systémem nouzového volání. Je naivní si myslet, že by takové „antisankční“ modely dokázaly zachránit podnik, který má více než 40 000 zaměstnanců. Lada byla přitom dosud jedničkou ruského trhu a pod křídly Renaultu plánovala velkou budoucnost spojenou s Dacií. Nyní bojuje o přežití.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek