- Komerční sdělení -finance
DomůPro mužeStudie: ženy v autech umírají i proto, že testovací figuríny jsou příliš...

Studie: ženy v autech umírají i proto, že testovací figuríny jsou příliš „mužské“

Velká britská studie detailně porovnávala typy zranění žen a mužů při automobilových nehodách. Mimo jiné odhalila, že ženy po nehodě uvíznou v autě s dvojnásobně vyšší pravděpodobností, než muži.

Údaje z rozsáhlé britské studie naznačují, že u žen je téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost než u mužů, že uvíznou v motorovém vozidle po nehodě a také častěji utrpí zranění, navíc mírně odlišné od mužských.

Studie by mohla (a měla) pomoci výrobcům vozidel zlepšit jejich konstrukci a použité bezpečnostní systémy. Jednoznačně z ní vyplývá i požadavek na používání biologicky přesnějších figurín pro nárazové testy, které by více odrážely anatomii ženy.

Profesor Tim Nutbeam, zabývající se urgentní medicínou v Univerzitní nemocnici v Plymouthu se rozhodl provést srovnávací studii po přečtení bestselleru Caroline Criado Perezové Invisible Women (Neviditelné ženy), ve kterém autorka dokazovala, že ženy jsou častěji vážně zraněny při autonehodách, protože nárazových testech byly vytvořeny podle „průměrného muže“.

Nutbeam pro svoji studii dokázal shromáždit obrovské množství dat. Konkrétně šlo o údaje o více než 70 tisíci pacientech přijatých ve Velké Británii mezi lety 2012 až 2019 na oddělení urgentní medicíny po automobilových nehodách.

A výsledky byly zajímavé. Nutbeam spolu s kolegy zjistili, že ačkoli muži byli účastníky vážných nehod mnohem častěji než ženy, tak jen 9 procent z nich bylo třeba z vraků aut vysvobozovat, zatímco u žen to bylo až 16 procent. A našly se i výrazné rozdíly v typu zranění. Ženy měly mnohem častěji poraněnou páteř a oblast beder, zatímco muži utrpěli více poranění hlavy, obličeje, hrudníku a končetin. Výzkum byl publikován v odborném medicínském magazínu BMJ Open.

„Pochopení rozdílů mezi pohlavími může také pomoci výrobcům vozidel optimalizovat bezpečnostní systémy pro stejnou ochranu mužů a žen,“ říká doktorka Lauren Weekesová, anestezioložka z Univerzitní nemocnice v Plymouthu, která se na studii také podílela. Podle ní rozdílná povaha zranění ztěžuje únik z vraku hlavně ženám. „Například ženy mají mnohem častěji a více poraněné pánve. Logicky je těžší dostat se z auta, pokud jste si zlomili pánev,“ vysvětluje Weeksová.

Rozdíly ve stylu jízdy mezi muži a ženami mohou být také rozlišujícím faktorem. Muži jsou v porovnání se ženami častěji účastníky čelních kolizí a častěji sedí na sedadle řidiče, proto se častěji zraní nárazem do volantu nebo airbagem. Kromě toho, pokud ženy řídí, mají tendenci mít sedadlo nastaveno blíže k volantu, což může přispět k tomu, že se v autě pod ním zaklesnou.

Do hry však vstupují i ​​málo zohledňované anatomické rozdíly: „Víme, že ženské pánve, dokonce is korekcí při výšce a váze, jsou mnohem širší než mužské, takže ženské figuríny používané při nárazových testech, odpovídají anatomicky spíše 12leté předpubertální dívce, než dospělé ženě. Mělo by se zohlednit, že ženská pánev se vzhledem ke dveřím nachází blíže, než na používaných testovacích figurínách a jejich poloze v autě při simulaci nárazu,“ doplňuje Weeksová s tím, že crash testy jsou standardizované, a proto by údaje z nich měly sloužit na to, aby ženy v autech byly chráněny stejně jako muži, to však není možné, pokud se nepoužívají biologicky přesné figuríny.

K tématu se vyjádřila i Criado Perezová, autorka výše zmíněné knihy Neviditelné ženy: „Evropská unie v současnosti zavádí novou legislativu, v níž je poprvé jasně určeno, že ženy v autě musí být chráněny stejně jako muži. Spojené království ji však v současnosti neplánuje přijmout,“ řekla s tím, že doufá, že i taková studie bude pro politiky dobrým argumentem k jejímu přijetí a eliminaci zbytečných zranění, respektive úmrtí žen při automobilových nehodách.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek