Podle Unie autodopravců je aktuální vítěz tendru jen dceřinou společností SkyTollu a má s ní společného majitele.
Mýtné je lukrativní byznys a není se co divit, že tendr na jeho provozovatele se natahuje. Pro ilustraci: za celý rok 2021 se na mýtě vydalo celkem přes 230 milionů eur. Z toho výběr mýtného za využívání dálnic a rychlostních silnic dosáhl 157,13 milionu a na vymezených úsecích silnic I. třídy se loni vybralo 73,39 milionu eur.
Výnosy SkyTollu za zajištění komplexní služby výběru mýta dosáhly téměř 30 procent z uvedené částky. Náklady státu na provoz výběru mýta pro motorová vozidla nad 3,5 tuny (částka, kterou stát platil SkyTollu) přitom donedávna dosahovaly přibližně poloviny z výnosů, postupně se však snižovaly. Přesto byly v porovnání s jinými zeměmi vysoké a právě kvůli nim stát se SkyTollem neprodloužil smlouvu.
Nakonec však tendr na jeho nástupce dospěl do úspěšného konce a uspěla v něm společnost CzechToll, tedy pokud se proti výsledkům nikdo neodvolá. Vyplývá to z materiálu o výsledku vyhodnocení nabídek zveřejněném ve věstníku veřejných zakázek, na který upozornily Hospodářské noviny. Národní dálniční společnost (NDS) ani resort dopravy se k zakázce zatím nechtějí detailně vyjadřovat, jelikož momentálně běží lhůta pro odvolání.
Evropské mýtné má na Slovensku začít fungovat od roku 2023
\“Vzhledem k faktu, že aktuálně běží desetidenní lhůta na možné podání námitky proti výsledku, máme za to, že ze strany NDS je korektní do momentu uplynutí lhůty nevyjadřovat se detailně k předmětné zakázce a k výsledku veřejných zakázek,\“ řekla mluvčí NDS Eva Žgravčáková a stejně se vyjádřilo i ministerstvo dopravy.
Z informace o výsledku vyhodnocení nabídek na vybudování elektronického mýtného systému a poskytování služeb technické podpory vyplývá, že CzechToll skončil na prvním místě, následuje skupina dodavatelů složená z firem z České republiky, Filipín a Turecka a na třetím místě je společnost z bratislavského Ružinova.
Zveřejněné informace již kritizovala Unie autodopravců Slovenska (UNAS). „UNAS poukazuje na přímé propojení CzechToll a SkyToll, protože česká společnost je jen dcera slovenské společnosti a má stejného slovenského majitele,“ tvrdí unie. Věří, že mýtný systém se spustí v roce 2023 bez problémů a „nebude okrádat motoristy, jak je to doposud“.